Kaarten

Dat er ook fantastische vrouwelijke musici actief zijn als instrumentalist of bandleider in de Turkse, Perzische en Arabische wereld ontdek je tijdens Young Women at MENA. Tijdens dit dubbelconcert hoor je voor de pauze de groep Spirits, daarna is het ruim baan voor Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou.

Een mix van Perzische, Turkse en Arabische klanken

De Iraanse Yasamin Shahhosseini (ud) en de Turkse Emine Bostanci (kemençe) zijn niet alleen gevestigde namen op hun instrumenten, maar ook gerenommeerde componisten. Bassist Tony Overwater vormde met hen én de Duitse percussionist Ruven Ruppik het nieuwe ensemble Spirits. Muziek die cirkelt rond de grenzen van Perzisch, Turks en Arabische klanken, met veel ruimte voor improvisatie maar ook onverwachte wendingen.


In our Young Women at MENA program, you will quickly discover that there are also many fantastic female instrumentalists and bandleaders in the Turkish, Persian and Arab music world active today. During this double concert you will first hear the group Spirits, followed by Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou.

A mix of Persian, Turkish and Arabic sounds
The Iranian Yasamin Shahhosseini (ud) and the Turkish Emine Bostanci (kemençe) are not only established performers, but also renowned composers. Together with Shahhosseini, Bostanci and German percussionist Ruven Ruppik, bassist Tony Overwater created the new ensemble Spirits. Their music combines Persian, Turkish and Arabic sounds, with plenty of room for improvisation and unexpected twists.

Aanstekelijke Marokkaanse woestijnblues

Gnawa, de eeuwenoude, spirituele Marokkaanse woestijnblues, was tot voor kort het domein van de mannen. Tot Asmâa Hamzaoui, dochter van een malaam (meestermusicus) besloot de tradaitionele rolpatronen aan haar laars te lappen. Met haar all-female band Bnat Timbouktou (dochters van Timboektoe) brengt ze een frisse en aanstekelijke versie van het genre. Hamzaoui’s debuutalbum Oulad Lghaba uit 2019 was een ware sensatie. Meeslepende muziek door moedige vrouwen, over emancipatie en de strijd voor vrijheid en respect.


Contagious Moroccan desert blues
Gnawa, the ancient, spiritual Moroccan desert blues, was long considered the sole domain of men. Until Asmâa Hamzaoui, daughter of a malaam (master musician), decided to flout these traditions. With her all-female band Bnat Timbouktou (daughters of Timbuktu) she brings a fresh and catchy interpretation of the genre. Hamzaoui’s 2019 debut album Oulad Lghaba became a great sensation, delivering compelling music by courageous women, about emancipation and the struggle for freedom and respect.